Ga naar hoofdinhoud

Kwaliteit waarborgen

Kwaliteit in de praktijk

Hoe waarborg je kwaliteit? Dit is een van de casussen waar onze collega’s van de afdeling Kwaliteit, Gezondheid, Veiligheid en Milieu (QHSE) dagelijks mee bezig zijn. “Aan de ene kant wil de opdrachtgever op alle vlakken compliant werken en aan de andere kant is daar het project dat snel af moet. Hoe hiermee om te gaan? Onze collega Raymond Verwoert, Kwaliteitsinspecteur vertelt er meer over. Lees zijn tips voor in een situatie als deze.

Tijd kost geld

Hoe ga je om als veiligheidszaken in de praktijk net iets anders werken dan op papier? “Dergelijke veiligheidsprocessen zijn niet altijd simpel, het draagvlak voor veiligheid zit in die driehoek van de opdrachtgever, de aannemer, en je team. De belangen kunnen altijd dichterbij elkaar komen, zoek die ruimte voor kwaliteit met elkaar op.” En ja, tijd is geld binnen onze branche. Het is aan de samenwerkingspartners om zich bewust te zijn dat duurzaamheid ook duurzame arbeid betekent”, zegt Verwoert.

De waarde van veiligheid

“Dat vergt ook wat van teams, het start altijd bij: de regels begrijpen, naleven en erachter kunnen staan als het er een keer op aankomt. Je wilt kunnen aantonen wat veiligheid oplevert, in waarde anders dan geld alleen. Gelukkig zijn alle klanten van Kersten volledig compliant en zijn ze volledig op de hoogte van de wet- en regelgeving, sterker nog ze eisen het zelfs van hun toeleveranciers. Het is een voorwaarde om te mogen werken.”

Iedereen veilig

“Ons doel bij Kersten is om alle processen te borgen en tegelijkertijd toegankelijk te krijgen”, vertelt Verwoert. “Dat samenspel heet kwaliteit en is alleen te bereiken met een team van collega’s. Je hebt elkaar nodig zodra er andere regels gaan gelden in werkprocessen. Communicatie is alles, je kunt geen regels instellen en dan denken dat het wel losloopt. Iedereen is gewend aan zijn of haar eigen manier van doen. Daarom leg je het waarom van voorschriften uit. Iedereen wil toch lekker werken met dien verstande dat het op een manier is die compliant is. Dan kijk je naar werkomstandigheden, kwaliteit, veiligheid en milieu. Nou, dáár zit de crux, je wilt mensen faciliteren die hun dagelijkse werkwijze aanpassen voor de kwaliteit en de daling van risico’s. Regels zijn abstract totdat je weet waarvoor ze je behoeden. We beheersen die risico’s zonder het werk te belemmeren of leuke kansen te missen.”