Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe subsidie

Subsidie voor laadpalen in 2024

Goed nieuws. In 2024 komt er een nieuwe subsidie voor laadpalen voor elektrische vrachtwagens. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) liet onlangs nog weten dat volgens onderzoek de aanleg van laadpalen op eigen terrein de hele logistieke sector ongeveer 1,7 miljard euro zou kosten. Een bijdrage van de overheid is daarmee dus geen overbodige luxe.

Huidige subsidie niet afdoende

Later wordt duidelijk hoe hoog de subsidies worden. Er is wel al duidelijk dat de regeling wordt opgesplitst in een subsidie voor publieke laadpalen en een voor palen op eigen terrein. De huidige subsidie voor de aanleg van laadinfrastructuur (Milieu Investeringsaftrek, MIA) bleek niet afdoende voor de sector, dus het nieuwe plan -waarbij de extra bijdrage vanuit het Klimaatfonds komt- biedt uitkomst. “Daarnaast zullen vanaf de start van de vrachtwagenheffing de netto-opbrengsten in overleg met vertegenwoordigers van de vervoerssector ook aangewend kunnen gaan worden voor logistieke laadinfrastructuur”, schrijft de staatssecretaris.

Waar ligt de behoefte?

Belangrijk voor het plan is om te weten waar precies de laadbehoefte ligt van e-trucks. Daar gaat de staatssecretaris dan zich dan ook in verdiepen. Ze laat onder meer onderzoek doen naar laadpalen op rustplaatsen, publieke laadpleinen voor vrachtwagens en de mogelijkheden van bovenleidingen voor elektrische trucks. Heijnen stelt ook een uitvoeringsagenda op voor de logistieke infrastructuur. ‘De agenda schetst een kader van randvoorwaarden en welke partijen welke rol hebben bij de ontwikkeling van laadinfrastructuur. Het geeft een beeld over hoe het netwerk zich de komende tijd zal ontwikkelen.’ Deze mogen we in het najaar verwachten.

Kersten als partner

Chris van Meenen, projectmanager bij Kersten, is enthousiast over de plannen van de staatsecretaris. “Het is voor bedrijven wellicht net dat laatste duwtje om de stap te zetten. Natuurlijk hopen we ook om dan de partner te worden bij de installatie”, lacht Chris. “Laadpalen aansluiten en het laadplein inrichten hebben we bijvoorbeeld laatst nog gedaan voor opdrachtgever LEAP24 Nederland bij het laadplein in het Drentse Hoogeveen aan de Mr. Cramerweg. Wij nemen bij een dergelijk project het totaal aan, wij doen de hele coördinatie.”

Lees hier meer over ons project.

Contact

Geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Neem dan contact op, wij vertellen graag meer.