Ga naar hoofdinhoud

Wet en regelgeving mobiliteit

Allerlei soorten vragen

Wie als bedrijf overstapt naar elektrisch rijden, krijgt te maken met vragen als: willen we laadpalen op ons eigen terrein? Hoeveel laadpalen hebben we nodig? Kunnen we een uitbreiding op de aansluiting krijgen bij de netbeheerder? En willen we energie opslaan in een batterij?

Klimaatakkoord en subsidies

Het wagenpark verduuzamen is nu een goed moment. De overheid komt met steeds meer maatregelen die deze transitie noodzakelijk en lonend maken. Zoals afgesproken in het Klimaatakkoord moet  de uitstoot van CO2 in 2023 met 49% verminderd zijn. In de Voorjaarsnota van 26 april 2023 benadrukt het kabinet dat het ruim baan wil maken voor alle bedrijven die willen verduurzamen. Onder meer met verschillende subsidies en fiscale regelingen voor de aanschaf van elektrische bestel- of vrachtauto’s. 

Fossiel wordt minder interessant

De transitie naar duurzame mobiliteit betekent dat rijden op fossiele brandstof stapje voor stapje minder interessant wordt. Zo bouwt de overheid de komende jaren de fiscale voordelen in de energiebelastingen verder af en komt er een einde aan de verschillende vrijstellingen en verlaagde tarieven voor het gebruik van fossiele energie. En ook niet te vergeten: vanaf 1 januari 2025 starten gemeenten met zero-emissiezones voor stadslogistiek. Dit betekent dat hier alleen nog uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s mogen rijden, te beginnen in 28 grote gemeenten.

Slim laden

Het verduurzamen van het wagenpark kan niet zonder laadoplossing. Laden op het (eigen) bedrijfsterrein is voor vrachtauto’s een must, maar zal in veel gevallen ook voor de eigen bestel- en zakenauto’s de beste optie zijn. U moet dus nadenken over waar de laadoplossing geplaatst kan worden en hoeveel laadpalen er nodig zijn. En wanneer zullen de meeste auto’s laden?

Trucks en bestelauto’s zullen vooral overdag laden, wat een piek in de vraag naar vermogen betekent. Het is dan ook aan te raden om te kiezen voor slim laden. Kersten Techniek heeft onlangs de 6 ‘oude’ laadpalen vervangen door 7 slimme laadpalen. Deze 14 nieuwe laadpunten zijn een belangrijke mijlpaal voor duurzame mobiliteit en voor de verdere elektrificatie van het eigen bedrijfspand. Kersten Techniek, dat als system integrator werktuigbouwkunde en elektrotechniek aan elkaar koppelt, plaatste de laadpalen zelf. Deze nieuwe palen maken loadbalancing mogelijk. Dit is een extra optie in de palen waarmee verbinding met de meterkast gemaakt kan worden. Met deze communicatieverbinding is inzicht te verkrijgen in het verbruik van de palen en ook hoeveel stroom er beschikbaar is. 

Pieken in energieverbruik voorkomen

Met slim laden zijn pieken in energieverbruik te voorkomen. Deze pieken leiden tot netcongestie, waarbij het elektriciteitsnetwerk vol raakt en niet in staat is om de vraag naar elektriciteit te verwerken. Vanwege de netwerkproblemen kan een aanvraag voor een uitbreiding van de energieaansluiting afgewezen worden. Het is dus zeker de moeite waard om pieken in verbruik te voorkomen.

Opslag

Wekt uw bedrijf energie op uit bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan is opslag in een (extra) batterij aan te raden. Met deze opslag kunt u het energieverbruik beter spreiden en pieken voorkomen.

Meer weten?

Kersten Techniek biedt als strategisch installatietechnisch partner diverse diensten. We denken mee en adviseren over de laadinfrastructuur vanuit de bestaande situatie. Daarbij kijken we ook of de huidige installatie in de toekomst blijft voldoen, bijvoorbeeld als er later meer laadpalen bij gaan komen.

Contact

Geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Neem dan contact op, wij vertellen graag meer.